| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Social Impact Day Groningen 2016

Introtekst: 
Op 9 november a.s. wordt de eerste Social Impact Day Groningen georganiseerd in het Groninger Forum aan het Hereplein 73 in de stad.Gastsprekers zijn Willemijn Verloop ( War Child , Social Enterprise.nl), Jan Rotmans ( hoogleraar Transitiekunde EUR ) en Ben Cohen ( Ben & Jerry's Ice ).De organisatie van dit evenement is in handen van Buro Bries uit Groningen.
Hoofdtekst: 

Social Impact Day Groningen wordt georganiseerd om ondernemers uit de regio te laten zien hoe ze als onderdeel van hun bedrijfsvoering naast financiële meerwaarde ook maatschappelijke meerwaarde kunnen realiseren.

Er wordt een inspirerend programma georganiseerd om ondernemers te inspireren, te leren en te faciliteren om meer social impact (maatschappelijke meerwaarde ) te realiseren. Met dit evenement willen de organisatoren Groningen op de kaart zetten als regio waar maatschappelijk rendement gecombineerd wordt met financieel rendement. Een regio waar kansen zijn voor ondernemers met een maatschappelijke meerwaarde.

Ondernemen met maatschappelijke meerwaarde, wat is dat precies ?

Ondernemen wordt steeds vaker gezien als oplossing voor veel (sociale en maatschappe- lijke) problematiek of uitdagingen: verbeter de wereld, begin een bedrijf. Steeds meer ondernemers zien het oplossen van maatschappelijke problemen als het doel van hun bedrijf: ze willen sociaal-maatschappelijke impact creëren. Sociale ondernemingen zijn hiermee een sterk groeiende groep. Dit fenomeen is een trend waar men niet meer omheen kan. Het onderwerp spreekt jonge startende ondernemers aan én mensen die een succesvolle carrière achter de rug hebben. Bovendien is er interesse vanuit bestaande bedrijven die al ‘succesvol’ zijn, die nu iets willen doen voor de maatschappij, of samenwerking willen verkennen met sociaal ondernemers.

Groningen als hub

Groningen is zowel een fantastische stad als een boeiende regio. In en rondom Groningen gebeurt veel op het gebied van sociale innovatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Toch staat Groningen lang niet overal bekend als hub voor sociaal ondernemerschap. Met dit evenement willen de organisatoren sociaal ondernemen vieren, stimuleren en faciliteren in en rondom Groningen. De stad en regio Groningen moet op de kaart worden gezet als dé regio voor sociaal ondernemerschap in Nederland. Dit betekent onder meer dat ervoor gezorgd moet worden dat de juiste verbindingen ontstaan, zodat alle doelgroepen die zich bezig (willen) houden met sociaal ondernemerschap (starters, bedrijven, instellingen, gemeente, provincie) elkaar vinden.

Groningen staat al bekend als innovatieve en ondernemende regio. Dit wordt versterkt door Groningen als sociaal innovatieve en ondernemende regio op de kaart te zetten! Groningen als dé hub voor social impact.

Voor wie is Social Impact Day Groningen bestemd ?

De Social Impact Day Groningen richt zich op ondernemers die maatschappelijke meerwaarde willen realiseren. Het programma is opgezet voor startups, midden- en kleinbedrijf, corporates en beleidsmakers.

Sprekers zijn dit jaar:
• Willemijn Verloop , oprichter van de internationale hulporganisatie War Child en mede- directeur van Social Enterprise NL.
• Jan Rotmans , hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam en bekend als internationale autoriteit op het gebied van transities & duurzaamheid ) en
• Ben Cohen, oprichter en voormalig mede -eigenaar van Ben & Jerry's Ijs, een innovatief Amerikaans bedrijf dat ijs produceert op een duurzame manier en daarmee zeer succesvol is.

Het evenement vindt plaats in samenwerking met Let’s Gro, het succesvolle inspiratiefestival over de toekomst van de stad Groningen. Groningen barst van de goede initiatieven en innovaties, en het potentieel is nog vele malen groter. Tijdens Let’s Gro worden de goede ideeën voor de stad opgehaald.

Meer weten over de organisatie van Social Impact Day Groningen? Interesse in deelname, of in een Partnerschap?

Neem via onderstaande gegevens contact met ons op.
Bezoekadres Bries
Boterdiep 63
9712 LK Groningen
050 311 0215

Projectleider
Jan Willem Wennekes
janwillem@socialimpactdaygroningen.nl
06 4483 6363

Pers en inschrijvingen
Jorine Witte
jorine@socialimpactdaygroningen.nl
06 4074 3535

 

Cafetaria Friet van Piet op naar CO2 neutraal ondernemen

Introtekst: 
Marco Agema is eigenaar van de Cafetaria Friet van Piet in Groningen. In 2004 heeft hij het bedrijf – opgericht in 1976 – van zijn ouders overgenomen. In de loop der jaren is het bedrijf steeds meer toegelegd op duurzaam ondernemen.
Hoofdtekst: 

Belang duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkelen vormen verplichting zijn van je als individu op deze wereld. Nadenken over wat je neemt van de wereld en wat je teruggeeft. Ook in het ondernemerschap is dit van belang. Het vormt de rode draad in het bedrijf van Marco: “Waar ik kennis en kunde heb probeer ik zoveel mogelijk aan te passen en anderen te motiveren om duurzaam te ondernemen.”

CO2 neutraal ondernemen
Als duurzaamheidsmissie werkt Cafetaria Friet van Piet er naartoe om 1 januari 2019 CO2 neutraal te ondernemen. Dit proberen we te bewerkstelligen door duurzaam in te kopen (producten, energie, investeringen), zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en producten uit de regio te halen. Daarnaast wordt er geprobeerd om de hele organisatie, de medewerkers, enthousiast te maken zodat ze er ook thuis wat mee gaan doen.

Duurzame kennis, inspiratie en inzichten
Marco heeft zijn cafetaria aangemeld bij Noorden Duurzaam om partners te vinden in de duurzame hoek. Marco: “In onze directe omgeving is weinig animo voor duurzaam ondernemen. Er zijn geen collega’s die het volledig oppakken. Hierdoor krijgen we weinig inspiratie uit ons eigen vakgebied”.

Via Noorden Duurzaam creëert hij de mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven die dezelfde gedachtengoed hebben. Er kan veel van elkaar geleerd worden en nieuwe inzichten verkregen worden, ook vanuit andere beroepsgroepen. Noorden Duurzaam is één van de weinige netwerken m.b.t. duurzaamheid én is ook nog eens betaalbaar voor de kleine ondernemer.

Kiezen voor de meest duurzame optie
“Het is niet gemakkelijk om te “meten” hoe duurzaam ons bedrijf is. We hebben te maken met een switch. Waar we kunnen kiezen we voor de meest duurzame opties. Echter zijn er nog enorm veel producten en diensten waar op gebied van duurzaamheid ontwikkelingen nodig zijn. Daarom is van belang om hierover in gesprek te gaan met fabrikanten en leveranciers.” – aldus Marco.

In het nieuws
Marco is in de afgelopen twee jaar al heel wat keren geïnterviewd over het onderwerp duurzaam ondernemen. Interviews kwamen vanuit allerlei hoeken. Dit komt naar Marco’s zeggen voort uit het feit dat het om een vrij uniek verhaal gaat. Er zijn helaas nog heel weinig cafetaria’s die zoveel energie steken in het verduurzamen van hun onderneming.

De gemiddelde consument vindt het bijzonder om te lezen over een cafetaria met grote duurzame ambities. “Ik ben al een aantal jaren bezig het met omarmen en naar buitendragen van duurzaamheid. Sinds ik dit doe haal ik veel meer voldoening uit het vak. Dit komt o.a. doordat je weggaat van de geijkte paden, ontdekt wat daarbuiten mogelijk is en veel nieuwe inzichten en ervaring opdoet.”- aldus Marco.

Tafel voedselverspilling voor horeca-ondernemers
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er een tafel opgezet kan worden met cafetaria-ondernemers, echter lijken er nog niet veel van deze ondernemers zich bezig te houden met duurzaamheid. Daarom oppert Marco het idee om een tafel met horeca-ondernemers op te richten waarbij het onderwerp voedselverspilling bijvoorbeeld op tafel gelegd kan worden. Het is een belangrijk item, iets dat alle horeca-ondernemers verbindt. Het kan een aanjager zijn om over duurzaamheid te praten.

Marco: “Het is van groot belang dat we elkaar als medestanders zien in plaats van concurrenten. Mogelijk is het onderwerp voedselverspilling het opstapje om met andere bedrijven in gesprek te komen over duurzame ontwikkelingen binnen ons vakgebied.”

Van concurrent naar medestanders
Heel veel horeca-ondernemers blijven in hun eigen gebied zitten. Ze voelen niet de behoefte om kennis en ervaringen uit te wisselen. Veel van dit soort bedrijven denken te weten hoe het in elkaar zit. Maar is dat ook werkelijk het geval? Marco: “De supermarkt veegt ons, horeca, van de kaart. Ze zijn open op zondag en nu zelfs ook in de avonduren. Daar hebben wij last van! Het is dan ook van belang dat we de ogen niet sluiten, leren van de supermarkten en kijken wat we zelf kunnen oppakken. Noorden Duurzaam kan hierbij de verbindende factor zijn, zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat de wereld er een stuk beter uit gaat zien.”

Bekijk het profiel van Cafetaria Friet van Piet: http://www.noordenduurzaam.nl/cafetaria-friet-van-piet

 

Eerste verpakkingsvrije winkel in Groningen

Introtekst: 
Vanaf april 2015 vestigt de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland zich in Groningen. In deze winkel worden biologische producten verkocht van biologische boeren uit de regio.
Hoofdtekst: 

Uit de Groningen Internet Courant van vandaag: “Ondernemers en oprichters van Opgeweckt Noord Dorothea Piek en Tonny Straatman vinden het erg belangrijk om lekker en biologisch te eten, maar ook duurzaam te ondernemen. De producten in de winkel worden daarom zonder verpakking aangeboden. Dit betekent dat iedereen de hoeveelheid kan kopen die hij nodig heeft of het een theelepel is of benodigdheden voor een kerstfeest. De verpakkingen kunnen de klanten zelf meenemen of kunnen bij de kassa worden gekocht. Op deze manier kan het voedseloverschot teruggedrongen worden en de afvalberg worden verkleind.”

De winkel wordt gevestigd aan de A-straat 16 in Groningen.

In Utrecht komt ook een verpakkingsvrije winkel, Bag&Buy. Die opent naar verwachting in de zomer van 2015. Voor beide winkels loopt een crowdfunding actie.

Lees het hele artikel op GIC:

 

Het moet anders in de cafetaria

Introtekst: 
Marco Agema uit Groningen is geen doorsnee cafetariaeigenaar. Hij maant zijn klanten minder en vooral bewuster te bestellen onder het motto ‘Het gaat om de planeet’.
Hoofdtekst: 

Agema: “Licht starters goed voor en wijs ze op de mogelijkheden van een duurzame bedrijfsvoering. Dan kunnen ze hun onderneming van meet af aan toekomstgericht vorm en inhoud geven. Veel beter dan halverwege het roer om te gooien.”

Bron: Dagblad van het Noorden.

Deze en andere voorstellen worden binnenkort besproken in de nieuwe Sectortafel Duurzame Cafetaria.

Foto: Keynote van Marco Agema tijdens de Algemene Ledenvergadering van Noorden Duurzaam.

Lees verder op dvhn.nl

BijlageGrootte
20141201_dvhn_-_het_moet_anders_in_de_cafetarias_-_friet_van_piet_marco_agema.pdf129.27 KB
 

Studentenplan: een moestuin op Zernike

Introtekst: 
Veertien studenten starten een moestuin op Zernike. De oogst willen ze gebruiken voor een pop-up restaurant.
Hoofdtekst: 

‘De moestuin wordt de voortuin van het Zernike’, vertelt Frank van der Waals (22), initiatiefnemer van de moestuin en ex-student academische pabo. Als je het terrein op fietst, komt de tuin aan de rechterkant. ‘Dat is een fantastische plek. We beginnen met 150 m2, maar hopelijk kunnen we snel doorgroeien.’

De tuin is een initiatief van Frankville, een groep van veertien studenten die zich bezighoudt met duurzaamheid en saamhorigheid. En een moestuin past daar prima bij, maar grond regelen via de gemeente bleek te duur. En toen ontmoetten ze twee meisjes die een moestuin wilden beginnen op het Zerniketerrein. ‘Zij hadden het idee en wij hadden de mankracht,’ vertelt oprichter van Frankville Van der Waals.

Ook de universiteit was enthousiast en geeft de studenten nu de kans tegen de administratieve kosten van 14 euro per jaar een stuk grond gebruiken.

Lees meer:

 

Gronings bedrijf heeft succes met innovatieve voedselconservering

Introtekst: 
Als je als bedrijf pas een half jaar bezig bent en nu al moet uitbreiden, moet je wel iets goeds in handen hebben. Het in Ter Apel gevestigde Vision Food heeft dat met haar ‘High Pressure Processing-techniek’, oftewel HPP. Hierbij worden voedingsmiddelen in een machine op onder hoge druk gebracht. Alle aanwezige bacteriën worden hierdoor gedood, wat het voedsel vier keer langer houdbaar maakt. De techniek is een dermate groot succes, dat het in mei 2012 opgerichte bedrijf nu al aan uitbreiding van de werkzaamheden en het personeel denkt.
Hoofdtekst: 

HPP is een nieuwe conserveringsmethode in Nederland. Om voedselbederf tegen te gaan wordt over het algemeen gebruikt gemaakt van conserveringstechnieken als pasteuriseren (kortstondig verhitten), steriliseren (langdurig verhitten) of worden er conserveringsmiddelen aan het voedsel toegevoegd. Een groot nadeel van deze technieken is dat het ten koste kan gaan van de voedingswaarde, de vitamines of de smaak. Bij HPP is dit niet geval: de oorspronkelijke voedingswaarde blijft volledig behouden en omdat er geen enkele toevoeging nodig is, blijft ook de smaak, kleur en textuur van producten als vlees, groente en fruit intact.

Lees verder op:

 

27 november om 12:00 bijeenkomst 'Kansen in de Zuivelketen' bij Dairy Campus

Introtekst: 
De Dairy Campus en Syntens organiseren een inspiratiesessie voor alle partijen in de zuivelketen. Daarbij gaat het om vooruitstrevende melkveehouders, zuivelverwerkers en vooral (MKB-)bedrijven in de voedingsmiddelensector buiten de bestaande zuivelverwerkers waar melk(poeder), boter, room of andere zuivelproducten gebruikt worden als grondstof.
Hoofdtekst: 

Doel van de bijeenkomst is om na te gaan welke kansen er voor de melkveehouderij liggen buiten de traditionele afzet naar de zuivelindustrie. Door verbindingen te leggen met niet-traditionele marktpartijen kunnen wederzijds nieuwe kansen worden gecreëerd.

De middag zal worden ingeleid door Arjan de Boer trendwatcher van Food Inspiration Magazine en Shoot my Food. Met zijn inspirerende kijk op consumententrends als uitgangspunt worden de deelnemers geprikkeld om tot nieuwe verbingen te leggen. Vervolgens gaan we een aantal concrete kansen formuleren waar de deelnemers mee aan de slag kunnen gaan.

De bijeenkomst wordt gehouden op:
Datum: dinsdagmiddag 27 november 2012
Tijd: 12.00-17.00 uur (inloop met lunch)
Plaats: Dairy Campus, Boksumerdyk 11, 9084 AA Leeuwarden

Waarom mag u deze bijeenkomst niet missen?
• Ondernemers worden geprikkeld om anders naar de toekomst te kijken.
• Ze gaan aan de slag met collega-ondernemers en komen misschien al meteen tot een samenwerkingsconcept.
• Ze doen nieuwe ideeën op en krijgen inspiratie voor een andere aanpak: concreet en tastbaar.
• Ze leggen vast de basis voor een andere toekomst!

 

Drents bedrijf genomineerd voor Herman Wijffels Innovatieprijs 2012

Introtekst: 
Go Green Compost Us van Mischa Balçar en Rory Damen uit Assen is genomineerd voor de Herman Wijffels innovatieprijs 2012. GGCU brengt een volledige afbreekbare voedingtray op de markt. Voor stemmen op de nominaties zie de link naar de website van Rabobank.
Hoofdtekst: 

Balçar en Damen maken met hun bedrijf Go Green Compost US volledig afbreekbare verpakkingen. Het is een maaltijdschaal, op basis van restafval (pulp) van suikerriet. Door een geheime coating wordt in het bakje alles tegengehouden en blijft de inhoud vijftien dagen goed. Na gebruik is het composteerbare schaaltje binnen 90 dagen afgebroken.

(Bron: RTV Drenthe)

Lees verder op: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/assenaren-genomineerd-voor-herman-wijffe...

 

Symposium "Meer groei door minder afval”

Introtekst: 
OMRIN en de provincie Fryslân organiseren op woensdag 14 november het symposium ‘Meer groei door minder afval’ over het sluiten van de grondstoffenkringloop op lokaal niveau. Hoe kunnen we de afvalberg in Fryslân kleiner maken?
Hoofdtekst: 

Via de onderstaande link vindt u de uitnodiging en het programma voor het symposium “Meer groei door minder afval” op woensdag 14 november 2012 in de Kanselarij te Leeuwarden.

In verband met het beperkte aantal deelnemers is het noodzakelijk om u aan te melden. Dit kan door gebruik te maken van de link in de uitnodiging. U ontvangt een bevestiging van deelname en een routebeschrijving. Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met:

Marjan Zijlstra

communicatiemedewerker Duorsume Ynnovaasjes, e-mail: m.a.zijlstra@fryslan.nl

BijlageGrootte
uitnodiging_symposium_afvalvermindering.pdf1.31 MB
 

Internationale onderscheiding voor Zuivelrijck biologisch

Introtekst: 
Zuivelrijck heeft de internationale onderscheiding Pentawards 2012 gekregen voor het vernieuwende verpakkingsdesign van het biologische Zuivelrijck.
Hoofdtekst: 

De Pentawards is een belangrijke internationale prijs voor verpakkingsdesign. Het is de eerste en enige wereldwijde competitie gewijd aan verpakkingsdesign in de breedst mogelijke zin. De jury is zeer internationaal met vertegenwoordigers uit onder andere uit Amerika, Canada, Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Japan en China. Het bekroonde design van Zuivelrijck zal worden opgenomen in “the Package design boek 2012”. De uitreiking van de Pentawards heeft plaatsgevonden in Parijs.

Nederlands landschap
Zuivelrijck gespecialiseerd in biologische zuivel, ontwikkelde samen met designbureau Brandnew Design uit Amsterdam een positionering voor Zuivelrijck. Op basis hiervan hebben de designers het nieuwe merk verder vormgegeven. De verpakkingen van Zuivelrijck laten een typisch Nederlands landschap zien, waarin je van bovenaf een kijkje kan nemen in het fictieve ‘Zuivelrijck’. Je ziet de beroemde zwart bonte koeien grazen in een modernistisch landschap met reigers, eenden, slootjes en een heuse hooimijt. Bijzonder is dat alle verpakkingen een ander deel van het Zuivelrijck laten zien.

Bio-zuivel voor duurzame koffie én cappuccino
Zuivelrijck introduceerde vorig jaar als eerste in Nederland biologische koffiemelk in cupjes. De bio-koffiemelkcupjes worden inmiddels gebruikt op luchthavens, bij evenementen en in koffiebars en restaurants. Begin dit jaar is ook een biologische en fairtrade rietsuikerstick ontwikkeld in dezelfde uitstraling als de cupjes.

In augustus dit jaar introduceerde Zuivelrijck als eerste in Nederland biologische koffiemelk in pak. Dit product is uniek in Nederland. Tegelijkertijd breidde Zuivelrijck haar assortiment ook nog verder uit met biologische halfvolle en volle houdbare melk in pak. De volle melk wordt met name door barista’s graag gebruikt voor bijvoorbeeld het maken van cappuccino. Met de introductie van de nieuwe producten heeft Zuivelrijck nu in één keer een uniek en compleet assortiment houdbare bio-zuivel.

 
Socials