| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

Kleding verandert niet de wereld waarin wij leven, de mensen die het dragen wel

Introtekst: 
Het Fair Fashion Festival opent op zaterdag 13 mei in Groningen voor de tweede keer zijn deuren.
Hoofdtekst: 

´We willen een breed publiek duidelijk maken dat fairtrade mode niet alleen eerlijk geproduceerd wordt, maar ook fashionable is. Als je fairtrade mode draagt, maak je niet alleen een maatschappelijk statement , je ziet er ook nog eens leuk uit´. Aan het woord is Roos Klont, woordvoerster van Young & Fair, afdeling Groningen. Het festival wordt op 13 mei a.s. door Young & Fair, samen met de Fairtrade Gemeente Groningen, georganiseerd in Het Paleis aan het Boterdiep 111 in Groningen.

Jongerenparticipatie
Young & Fair is hét Nederlandse platform voor jongeren die geïnteresseerd en actief zijn in de wereld van eerlijke handel. Zij streeft ernaar de kennis over eerlijke handel te vergroten om hiermee de markt voor fairtrade producten te verruimen. Daarnaast wil zij de jongerenparticipatie vergroten in de wereld van fairtrade. Dit doet ze door het organiseren van bijvoorbeeld diverse educatieve activiteiten zoals lezingen en debatten over eerlijke handel, een meerdaagse masterclass over duurzame ontwikkeling (MDO) en het Fair Fashion Festival .

Eerlijke kleding
Na voedsel is mode het volgende item in de Fairtrade productielijn. Fairtrade producten hebben langzamerhand hun weg gevonden naar de supermarkten, nadat ze eerst alleen in aparte winkels (Wereldwinkels) werden verkocht. Nadat het maatschappelijk debat over een eerlijkere vergoeding van de productie van bijvoorbeeld koffieproducenten algemenere bekendheid kreeg, is er nu ook al enige tijd een discussie gaande over de soms erbarmelijke arbeidsverhoudingen in een aantal fabrieken (Azië), waar allerlei bekende kledingmerken worden geproduceerd. Deze maatschappelijke discussie heeft de geesten rijp gemaakt voor campagnes die eerlijker en duurzamer geproduceerde kleding proberen te promoten.

Fair Fashion Festival
Een voorbeeld van zo’n campagne is het Fair Fashion Festival dat door de stichting Young & Fair wordt georganiseerd. Het eerste Fair Fashion Festival werd georganiseerd in Utrecht. Groningen is nu al voor de tweede keer locatie waar dit festival voor het Noorden wordt georganiseerd. Rotterdam volgt in de loop van dit jaar als derde stad. ‘Voor Groningen is vooral gekozen omdat het een studentenstad is en de gemeente een duidelijk fairtradebeleid voert’. In 2009 behaalde Groningen als een van eerste steden in Nederland de titel Fairtrade Gemeente. Groningen is inmiddels al acht keer voor dit beleid gehuldigd als Fairtrade Gemeente van het Jaar.

Kernteam
Faitrade Gemeente Groningen kent een zogenaamd lokaal kernteam dat is opgericht om ondernemers, consumenten, organisaties en instellingen te stimuleren fairtrade producten te (ver-)kopen. Dit kernteam werft nieuwe deelnemers voor de campagne, organiseert en ondersteunt regelmatig activiteiten om eerlijke handel onder de aandacht te brengen. Een van die activiteiten die ze ondersteunen is het Fair Fashion Festival.

Uitgebreid programma
Het komende Fair Fashion Festival kent een uitgebreid en interessant programma waar allerlei facetten van de fairfashionbeweging worden getoond. Een kort overzicht :
• er is een duurzame markt op het binnenplein van Het Paleis. Hier zijn o.a.
marktkramen te vinden met producten van bedrijven als Van Hulley , KOKO TOKO,
Project Cece, Ways of Change en Mannenrantsoen
• er is muziek van de bands Hypergoods en The Mudd
• er is is een modeshow die 3 maal plaatsvindt. Hier wordt kleding geshowd van
KOKO TOKO, Saint Basics, Sophie Stone en Stardust
• er zullen ook nog verschillende masterclasses zijn van de Schone Kleren
Campagne, Jong & Duurzaam, blogger Kim Buining, Vinokilo en MUMSTER.

Vrijwilligers
De organisatie van het festival ligt volledig in handen van vrijwilligers. Wat begon met een klein team is langzamerhand uitgegroeid tot een grote club van zo’n 20 vrijwilligers in de leeftijdscategorie van 18-30 jaar. Sommige van hen studeren nog, anderen zijn al aan het werk. Sommige vrijwilligers hebben aan deze activiteit een baan overgehouden. ‘Vooral onder studenten zoemt het begrip fair fashion steeds beter rond. Er is sprake van een echte buzz. Ze weten ons goed te vinden. Ook de ondersteuning vanuit de gemeente is echt prima. Wethouder Mattias Gijsbertsen van de gemeente Groningen en Anke van Duuren, voorzitter van de lokale werkgroep Fairtrade Gemeente Groningen, helpen ons waar nodig. Er is sprake van een gezamenlijke actie voor een gezamenlijk doel, het promoten van eerlijker geproduceerde kleding’, aldus Roos.

Sponsoren gezocht
De festivalorganisatie is nog op zoek naar enthousiaste – lokale - ondernemers die het festival willen sponsoren. Ondernemers die geïnteresseerd zijn kunnen contact opnemen met Hesterliena Wolthuis, contactpersoon voor Young and Fair, afdeling Groningen. Zij is via email te bereiken: hesterliena@ youngandfair.nl .

Fair Fashion Festival 2017
Datum en tijd: Zaterdag 13 mei 2017 , 13.00 - 18.00 uur
Locatie: Het Paleis, Boterdiep 111, Groningen
Entree: gratis.
Meer informatie? Check http://fairfashionfestival.nl/groningen/
Mail: hesterliena@youngandfair.nl

(c) Foto: Emmar Sinnige.

 

Eerste slow & fair fashion selectie StoereVrouwen

Introtekst: 
De organisatie StoereVrouwen (waar Awearness Fashion uit voortgekomen is) timmert al 10 jaar aan de weg om duurzame thema’s onder de aandacht te brengen van consumenten. Vanaf vandaag laat StoereVrouwen vier keer per jaar top slow & fair fashion selecties zien.
Hoofdtekst: 

Hiermee willen ze een grote groep modeconsumenten aanspreken op het belang van duurzaam (slow & fair) produceren van kleding, met aandacht voor milieu, klimaat, de leef- en werkomstandigheden, en gelijkertijd laten zien hoe smaakvol, kwalitatief hoogwaardig en modieus de collecties zijn.

Triodos Bank laat weten dat consumenten in Nederland meer dan 400% meer kleding kopen dan 20 jaar geleden. Hiermee is de textielproductie alleen al goed voor 10% van de wereldwijde CO2 uitstoot. En dan hebben we het nog niet eens over alle overproductie die op de vuilnisbelt belandt en alle uren die voor niets door slecht betaalde arbeiders worden gedraaid in de fabrieken en sweatshops.

StoereVrouwen vindt dat het tijd wordt voor een kwaliteitsverandering en positief tegengeluid, waarin wat meer informatie wordt verschaft over de manier waarop de snelle kledingindustrie (liefst elke week een nieuwe collectie) werkt. Iets wat wij ook al jaren doen. We zijn dan ook blij dat StoereVrouwen hier nu topprioriteit aan geeft en we hierin mooi samen kunnen optrekken.

Naast de genoemde collecties komen ze ook met praktische tips over hoe om te gaan met duurzaam consumeren in de mode. Met vintage voorbeelden (hoe ga ik om en waar vind ik tweedehands kwaliteitskleding) en hoe repareer of vermaak ik mijn slow & fair fashion kleding? Recycling en upcycling, zo is duurzaam consumeren voor iedereen bereik- en toepasbaar. Dit sluit natuurlijk volledig aan bij ons platform Awearness Fashion, vandaar dat wij dit van harte ondersteunen!

Meer informatie? Check dan http://stoerevrouwen.nl/nieuws/we-move-slow-fair-fashion/

(c) Foto StoereVrouwen.

 

Vrijhandel of protectionisme: de ene bescherming is de andere niet

Introtekst: 
Het kan gevaarlijk zijn om te gemakkelijk mee te gaan met gangbare begippenparen, zegt Jan Mertens. Als je moeite hebt met het beleid van de nieuwe Amerikaanse president, en je omschrijft zijn beleid als “protectionisme”, wil dat nog niet zeggen dat je automatisch ongenuanceerd voor “vrijhandel” moet zijn. We zouden manieren moeten vinden om het begrip bescherming te redden uit deze val.
Hoofdtekst: 

Er zou een nieuwe president komen in de Verenigde Staten. In de dagen voor zijn eedaflegging probeerde ik me erge dingen voor te stellen over zijn eerste beleidsdaden. Al snel bleek dat de werkelijkheid erger was. Elke nieuwe dag brengt nieuwe vormen van verbijstering…

Een dierbare vriend leerde me ooit dat een belangrijk deel van de politiek de controle over de woorden is. Je claimt of gebruikt een bepaalde term of een bepaalde metafoor, en de anderen moeten zich dan mogelijk opnieuw positioneren tegenover dat woord. Dat spel viel me heel erg op de voorbije dagen. De neiging is daarbij steeds groot om te vervallen in gemakkelijke, meestal binaire schema’s.

Een van die schema’s is alles proberen te vangen in een tegenstelling tussen links en rechts. Dat voelt lekker veilig. Daarmee wil ik niet zeggen dat die tegenstelling niet relevant is, zeker niet. Ze is alleen te gemakkelijk, en helpt ons niet altijd, zeker niet als we geen moeite meer doen om nauwkeurig te blijven discussiëren.

Wat bedoel ik daarmee? De voorbije dagen zag ik in de kranten weer bijna hysterische opiniestukken verschijnen tegen “het” protectionisme. En je voelt zo de redenering komen: de president gaat in tegen de gangbare waarheid dat vrijhandel goed is, hij wil het andere en dat is protectionisme, dus is protectionisme fout, en dus moet je als je tegen het beleid van die president bent voor vrijhandel zijn.

Het schema links en rechts dat er dan over wordt gelegd maakt het nog ingewikkelder, en dus ook retorisch aanlokkelijker voor sommigen. Je zegt dat de president rechts is, en dus moet je – als je jezelf links noemt – voor vrijhandel zijn.

Hoe verwerpelijk hun visie ook is, politici als Wilders of Le Pen stellen dingen voor die je links zou kunnen noemen, en dat naast een hoop erg rechtse dingen.

En ineens blijk je je te bevinden op een verkeerde plek. Waar je enkele maanden geleden uit overtuiging tegen het voorstel voor een TTIP- of CETA-akkoord was, krijg je nu ineens te horen dat je daarmee het vreselijke beleid zou steunen van de nieuwe president.

Iets te simplistisch allemaal natuurlijk. Een van de kenmerken van de oprukkende populistische politiek is net dat die niet zomaar in een schema links-rechts past. Hoe verwerpelijk hun visie ook is, politici als Wilders of Le Pen stellen dingen voor die je links zou kunnen noemen, en dat naast een hoop erg rechtse dingen.

Maar je ziet tegelijk ook dat een deel van de progressieve politieke families wel erg ver is mee gegaan in een vrijemarktverhaal dat we neoliberaal zijn gaan noemen. Het kan zijn dat je daardoor de controle over je eigen begrippen verliest en dat je ideologisch in een drijfzand terechtkomt waardoor populisten een deel van het terrein kunnen overnemen.

Vrijhandel als gouden kalf van het Westen

Het lijkt me nuttiger dat progressieven proberen opnieuw ruimte te veroveren rond een aantal begrippen. Een centraal element van wat een democratie zou moeten zijn, is het georganiseerde meningsverschil over verschillende ideologische visies op wat een gewenste maatschappij of wat het goede leven zou moeten zijn. In die zin bestaat “de” waarheid niet in een democratie.

Het neoliberale denken heeft echter van een overtuiging een “waarheid” gemaakt, de overtuiging dat “de” vrije markt in alle gevallen goed is

Bij het zoeken naar een goede invulling van het algemeen belang moet de politiek zich natuurlijk wel baseren op wat de wetenschap doet. De klimaatwetenschap doet ons inzien hoe urgent de situatie is. Of je daarna maatregelen neemt die meer of minder rechtvaardig zijn, dat is het domein van de politiek.

Het neoliberale denken heeft echter van een overtuiging een “waarheid” gemaakt, de overtuiging dat “de” vrije markt in alle gevallen goed is, in geen enkel opzicht mag ‘belemmerd’ worden, en dat we alleen kunnen vooruitgaan als we voluit kiezen voor die veronderstelde waarheid. Die vorm van eenheidsdenken heeft het politieke debat gedeeltelijk gedelegitimeerd. En dat is waar we nu zijn terechtgekomen.

In de discussie over protectionisme ging onder meer Ferdi De Ville al uitgebreid in op een aantal elementen ervan. Terug terrein heroveren voor het politieke is in dit verband ook terug ervoor kiezen om bepaalde begrippen bewust te gebruiken en opnieuw een plaats te geven in een progressief verhaal.

Het begrip “bescherming” is er zo een. Je kunt terecht heel veel vragen stellen bij een beleid van eigen volk eerst en het afsluiten van grenzen. Maar tegelijk wil dat nog niet zeggen dat je niet meer mag praten over de zinvolheid van vormen van sociale en ecologische bijsturing van internationale handel.

Dat je in je land een degelijke sociale bescherming overeind wilt houden (en dat lijkt me overigens het tegenovergestelde van wat de Amerikaanse president verkiest), dat is geen belemmering, maar een positieve waarde. Dat je het alleen maar normaal vindt dat ecologische standaards worden gerespecteerd, dat is niet “hinderlijk”, maar zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Het geloof – want dat is het in wezen – in de zegeningen van een door niets gehinderde internationale vrijhandel is gevaarlijk. Dat stuk van het debat moeten we kunnen heroveren, zonder dat je wordt weggezet als op dezelfde lijn als de Amerikaanse president. (Dat doet me overigens nu ineens denken aan het argument dat je nog steeds te horen krijgt als je zegt dat je vegetariër bent. Er is altijd wel iemand die zegt dat Hitler ook een vegetariër was, en dus… Als ik het argument goed begrijp, wil dat dus zeggen dat als Hitler een vleeseter was geweest alle vleeseters dus ook fascisten zouden zijn. Wat een onzin…)

Ik ben een grote voorstander van een echt vrije markt. Daarmee bedoel ik een markt die geen sociale of ecologische schuld genereert. Wat we nu een vrije markt noemen, is in veel opzichten een heel onvrije of “oneconomische” markt.

Het is wel degelijk mogelijk de hele wereldhandel “fair” te maken. Mensen als Olivier De Schutter hebben er zinvolle voorstellen voor uitgewerkt. Het bijsturen van de markt in de richting van meer duurzame ontwikkeling is geen verstoring maar integendeel een vorm van gezond maken wat uit balans was.

Als we onze economie stap voor stap binnen de planetaire grenzen brengen, creëren we echt een duurzaam perspectief op welvaart voor alle bewoners van de planeet, en dat als alternatief voor een systeem dat we vrij noemen maar in de feiten vooral ten goede komt van een minderheid.

Iedereen weet dat als we volwaardig de ecologische kost van bv. het transport via de lucht en de zee zouden inrekenen in het klimaatbeleid er een heel andere situatie zou ontstaan. We moeten in staat blijven een open debat te voeren over de economische zinvolheid van het absurd heen en weer transporteren van metalen dozen op steeds grotere schepen en via steeds grotere havens. Pleiten voor kleinere economische kringlopen waar mogelijk, voor sterkere ecologische en sociale spelregels, naast eerlijke kansen op eerlijke handel voor landen in het Zuiden is perfect compatibel en meer dan zinvol.

Progressieve politici mogen deze kans nu niet voorbij laten gaan. Niet in de val trappen van de gemakkelijke schema’s, maar integendeel opnieuw politieke ruimte opeisen. Dat doe je door de invulling van de begrippen niet over te laten aan anderen. Dat doe je ook door sterkere vormen van politieke globalisering naast de economische globalisering. Daar heb je meer in plaats van minder Europa voor nodig, maar dan wel een ander Europa.

Je kunt nadenken over manieren om het gevoel van tot een gemeenschap te behoren te versterken, zonder dat je moet vervallen in nationalisme. Je kunt manieren vinden om de economie opnieuw in te bedden, waardoor ze terug meer een middel wordt dan een doel. Je hoeft geen schrik te hebben om te spreken over de leegte die een cultuur van consumentisme achterlaat. En je mag geen schrik hebben om de angst te willen begrijpen van zoveel mensen die door een eenzijdige economische globalisering in de marge geduwd zijn.

Voor velen staat het woord bescherming blijkbaar alleen nog gelijk aan dingen als “verstoring van de markt” of “hangmatpolitiek”. Laten we dat woord heroveren, we hebben een wereld te winnen.

Jan Mertens

Beleidsmedewerker Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling van België
Deze column verscheen eerder op MO*

 

Groningen recordhouder titel Fairtrade Gemeente

Introtekst: 
De gemeente Groningen heeft onlangs voor de 8e keer de titel Fairtrade Gemeente gewonnen. Wethouder Mattias Gijsbertsen mocht namens de gemeente de prijs in ontvangst nemen. Groningen is koploper voor wat betreft het aantal verkregen titels.
Hoofdtekst: 

De heer Gijsbertsen toonde zich zeer tevreden met het behaalde resultaat. Volgens hem stimuleert de titel de gemeente om nog meer Fair Trade activiteiten te ontwikkelen om zodoende nog meer mensen in de stad mee te krijgen mee te doen aan deze campagne. Doel is en blijft om een nog groter aantal producenten in ontwikkelingslanden te laten profiteren van een eerlijkere handel in goederen. Fair trade is volgens hem een vaste waarde geworden in de stad. De jury laat zich in zijn rapport ook niet onbetuigd.
‘’Groningen telt meer dan voldoende kledingwinkels, horecagelegenheden, supermarkten en Wereldwinkels / WAAR­winkels om hiervoor in aanmerking te komen.”

Maar waarom is er een Fairtrade campagne ? De website http://www.fairtradegemeenten.nl/ formuleert het als volgt :
‘Er leven op de wereld ruim een miljard mensen in extreme armoede. Meer dan 60% van alle uit het VN Millenniumdoelenrapport van juni 2013. De Fairtrade Gemeente campagne streeft naar een wereld waarin iedereen een kans op ontwikkeling krijgt. Door te zorgen voor meer eerlijke handel, stellen wij boeren en producenten in ontwikkelingslanden in staat om zelf hun levensomstandigheden te verbeteren en te bouwen aan een toekomst voor hun bedrijf, hun familie en hun omgeving.

Zo’n 2 miljoen producenten, boeren en arbeiders werken onder fairtrade condities. Hierdoor profiteren ruim 6 miljoen mensen van de neveneffecten van eerlijke handel. Om te zorgen dat meer mensen in ontwikkelingslanden een kans op ontwikkeling krijgen, is het belangrijk dat meer producten volgens de fairtrade principes worden verhandeld. Dat kan wanneer meer consumenten en bedrijven fairtrade producten kopen, maar ook wanneer meer winkels, groothandels en cateraars fairtrade producten aanbieden. De Fairtrade Gemeente campagne probeert daarom de vraag en het aanbod van fairtrade in Nederland te vergroten’.

De campagne Fairtrade Gemeente is een initiatief van een drietal organisaties die zich elk inzetten voor een eerlijkere handel met producenten in ontwikkelingslanden. Het gaat om de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, de Stichting Max Havelaar en ontwikkelingsorganisatie ICCO. Op dit moment zijn er in ons land zo’n 128 gemeenten actief met fairtrade, daarvan hebben er 72 de titel Fair Trade gemeente kregen.

Maar wat moet een gemeente doen om deze titel Fairtrade Gemeente te krijgen ? De titel geeft aan dat een gemeente voldoet aan de zes criteria voor de bevordering van fairtrade binnen haar gemeente. Deze criteria zijn:
• Er is een lokale werkgroep actief die initiatieven neemt om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en behouden
• Het gemeentebestuur spreekt zich uit vóór fairtrade. De gemeente neemt dit op in beleid en koopt fairtrade in
• In plaatselijke winkels verkopen ze duidelijk zichtbaar eerlijke producten. Horecazaken serveren fairtrade producten
• Lokale bedrijven en maatschappelijke organisaties kopen en gebruiken fairtrade producten
• Er bestaat een strategie om de campagne langdurig in het nieuws te houden. De werkgroep organiseert publieksevenementen.
• De werkgroep ondersteunt of onderneemt zelf initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid.

In Groningen bestaat er Gronings Fairtrade Kernteam. Dit team bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente Groningen,Koninklijke Horeca Nederland, Hanzehogeschool Groningen, Platform Maatschappelijke Ontwikkeling Groningen, Wereldwinkel, Hanzehogeschool Groningen en Young & Fair en Shop ‘n Style.

Zoals gezegd is Groningen de koploper voor wat betreft aantal verkregen titels. Waarom is uitgerekend Groningen de stad die deze titel het vaakst heeft mogen ontvangen? Anke van Duuren, voorzitter van Gronings Fairtrade Kernteam, legt uit. ’ De gemeente werkt elk jaar met een uitgebreid activiteitenplan waarin alle acties m.b.t. fair trade staan opgesomd die we samen met de partners ondernemen. Elk jaar leggen we de lat hoger, zeker nu we 200.000 inwonersgrens hebben gehaald. De activiteiten van de gemeente zijn omvangrijker geworden, omdat door de stijging van het aantal bewoners de zwaarte van de criteria is toegenomen. In ons activiteitenplan leggen we ook jaarlijks vast welke producten in het betreffende jaar extra nadruk krijgen m.h.o. de FairTradedag (dit jaar op 13 mei ). De reden dat de gemeente deze prijs zo vaak heeft ontvangen heeft denk ik te maken met de hoge mate van continuïteit in onze fairtrade activiteiten ’.

Belangrijke ontwikkeling is verder de toegenomen interesse voor de fairtradeproblematiek vanuit jongeren in de stad. Sinds 2015 is er in de stad Groningen een afdeling van Young & Fair actief. Deze organisatie organiseerde in 2016 het festival Fair fashion festival waar aandacht werd gevraagd voor eerlijk vervaardigde kleding. Dit initiatief zal de komende jaren worden voortgezet.

Een ander belangrijk punt is dat de Fairtrade Gemeenten in de drie noordelijke provincies inmiddels intensief samenwerken. Als eerste activiteit leverde dit de horecacampagne Flairtje op ( 29 oktober- 30 november 2016). In het kader van deze campagne zetten horecaondernemers een maand lang fairtrade en regionale producten op hun menukaart. Ook deze actie zal dit jaar een vervolg krijgen, zo Van Duuren.

Al met al blijkt dat de stad Groningen op het gebied van de fairtrade een prominente rol speelt en zij zal deze rol de komende jaren naar verwachting verder uitbreiden.

Meer informatie is te lezen op http://www.fairtradegemeenten.nl/algemeen/vind-jouw-gemeente/?gemeente=G...

Huib Kroeb / Januari 2017

 

StoereVrouwen lid van Noorden Duurzaam

Introtekst: 
Mirjam Pruis is interim-directeur van StoereVrouwen, een netwerk van bewuste shoppers. Vanuit het netwerk wordt geïnspireerd, gelijkgestemden worden samengebracht én er worden tips gegeven, dit alles omtrent het thema bewust shoppen. Daarnaast worden bedrijven gemotiveerd om serieuze stappen te zetten in hun MVO-beleid.
Hoofdtekst: 

Stichting StoereVrouwen
StoereVrouwen is een stichting die bijna 10 jaar bestaat. Met verscheidene campagnes - zoals de Groene Sint campagne, Strip for Fair Fashion en Fair Valentine - heeft StoereVrouwen belangrijke duurzame thema’s onder de aandacht gebracht bij consumenten en in de media. Zo waren ze o.a. te zien in Kassa, EenVandaag, PowNews en in diverse landelijke en regionale dagbladen. Ook hebben ze samengewerkt met bekende Nederlanders, waaronder; Katja Schuurman (Fair Valentine, 2014), Giel Beelen (Fair Valentine, 2013) en Victoria Koblenko (Strip for Fair Fashion, 2012).

De missie van het netwerk luidt als volgt: “Change the world shopping!”. Mirjam: “Nadenken over wat je wel of juist niet koopt, waar en door wie een product gemaakt is en daarmee je stem laten horen met je portemonnee. We love bio, fair, eco, vintage, DIY, recycling, ruilen en MVO!”. Sinds 2013 wordt de organisatie gerund door Bureau StoereZaken, een sociale onderneming die vanuit het netwerk is ontstaan.

Duurzaam communicatiebureau
StoereZaken is een communicatiebureau gericht op duurzame thema’s. Het team bestaat uit acht partners met elk hun eigen expertise. Hierdoor is er kennis en ervaring op het gebied van zakelijk management, relatiebeheer en netwerken, creatieve concepten, campagne voeren, communicatie en PR, tekstschrijven, grafische vormgeving, project- en eventmanagement. Mirjam: “Wij onderscheiden ons door creativiteit, een dosis lef en het netwerk aan StoereVrouwen, bestaande uit ruim 1800 wereldverbeteraars die we in kunnen zetten voor offline en online acties.” Met verrassend frisse campagnes en acties weten zij een groot mediabereik neer te zetten.

Enthousiasmeren voor verduurzaming
In de afgelopen jaren heeft Stoerevrouwen al veel verschillende bedrijven aangezet tot verduurzaming. In 2012 ontvingen de directeuren van alle grote supermarkten een “StoereVrouwen-kalender”. 12 StoereVrouwen gingen hiervoor in verleidelijke pose op de foto met elke maand een specifiek seizoensgebonden Fairtrade of biologisch product. Deze 12 ‘muzes’ zijn hierna serieus in gesprek gegaan om mee te denken over het verduurzamen van het assortiment.

Ook heeft StoereVrouwen - op de eindejaarsborrel van een groot energiebedrijf met een groep StoereVrouwen - een dynamisch gedicht voorgedragen waarin de duurzame bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar werden belicht en een aantal ‘groene’ werknemers in het zonnetje werden gezet. Dit heeft tot veel energie en motivatie geleid bij de medewerkers om ook het komende jaar flink aan de slag te gaan met de MVO-plannen.

Stap voor stap het MVO-beleid uitbouwen
StoereVrouwen voert ludieke, sprankelende campagnes uit en richt zich daarnaast op de kleine stappen die gemakkelijk intern kunnen worden gezet. Want hoe kun je een geloofwaardig MVO-beleid voeren als je zelf geen biologische of Fairtrade producten inkoopt, niet dubbelzijdig print of medewerkers overal met de auto naartoe gaan? Mirjam: “Wanneer bedrijven moeite hebben met het internaliseren van MVO-beleid, kunnen wij helpen met het zetten van de eerste concrete stappen. Vaak zijn deze stappen een aanzet voor grotere plannen op MVO-gebied en ook dan kunnen wij ondersteunen door middel van frisse communicatie en campagnes.”

Thematafel Fair Trade Noord-Nederland
Op uitnodiging van de tafelbegeleider is Mirjam is lid geworden van de Fair Trade Tafel. “Ik kende al een aantal andere deelnemers vanuit eerdere samenwerkingen en vind het prettig om nu een plek te hebben om samen te werken en onze plannen en ideeën tot stand te brengen.” Mirjam vertelt dat er aan deze tafel al veel leuke ideeën aan de orde gekomen waar StoereVrouwen een mooie rol bij kan spelen. Daarnaast staat ze er open voor om in gesprek te gaan met andere tafels en organisaties om bij te dragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen.

StoereVrouwen is lid geworden van Noorden Duurzaam om haar kracht en expertise ook in het Noorden van het land in te kunnen zetten. Mirjam: “Ik woon zelf in Groningen en merk dat veel landelijke organisaties zich specifiek richten op de Randstad. Tegelijkertijd wordt er regionaal veel georganiseerd op het gebied van MVO. Wij kunnen zorgen voor verbinding.”

Links naar ThemaTafel, Profiel StoereVrouwen en Mirjam Pruis.

 

Cafetaria Friet van Piet op naar CO2 neutraal ondernemen

Introtekst: 
Marco Agema is eigenaar van de Cafetaria Friet van Piet in Groningen. In 2004 heeft hij het bedrijf – opgericht in 1976 – van zijn ouders overgenomen. In de loop der jaren is het bedrijf steeds meer toegelegd op duurzaam ondernemen.
Hoofdtekst: 

Belang duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkelen vormen verplichting zijn van je als individu op deze wereld. Nadenken over wat je neemt van de wereld en wat je teruggeeft. Ook in het ondernemerschap is dit van belang. Het vormt de rode draad in het bedrijf van Marco: “Waar ik kennis en kunde heb probeer ik zoveel mogelijk aan te passen en anderen te motiveren om duurzaam te ondernemen.”

CO2 neutraal ondernemen
Als duurzaamheidsmissie werkt Cafetaria Friet van Piet er naartoe om 1 januari 2019 CO2 neutraal te ondernemen. Dit proberen we te bewerkstelligen door duurzaam in te kopen (producten, energie, investeringen), zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en producten uit de regio te halen. Daarnaast wordt er geprobeerd om de hele organisatie, de medewerkers, enthousiast te maken zodat ze er ook thuis wat mee gaan doen.

Duurzame kennis, inspiratie en inzichten
Marco heeft zijn cafetaria aangemeld bij Noorden Duurzaam om partners te vinden in de duurzame hoek. Marco: “In onze directe omgeving is weinig animo voor duurzaam ondernemen. Er zijn geen collega’s die het volledig oppakken. Hierdoor krijgen we weinig inspiratie uit ons eigen vakgebied”.

Via Noorden Duurzaam creëert hij de mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven die dezelfde gedachtengoed hebben. Er kan veel van elkaar geleerd worden en nieuwe inzichten verkregen worden, ook vanuit andere beroepsgroepen. Noorden Duurzaam is één van de weinige netwerken m.b.t. duurzaamheid én is ook nog eens betaalbaar voor de kleine ondernemer.

Kiezen voor de meest duurzame optie
“Het is niet gemakkelijk om te “meten” hoe duurzaam ons bedrijf is. We hebben te maken met een switch. Waar we kunnen kiezen we voor de meest duurzame opties. Echter zijn er nog enorm veel producten en diensten waar op gebied van duurzaamheid ontwikkelingen nodig zijn. Daarom is van belang om hierover in gesprek te gaan met fabrikanten en leveranciers.” – aldus Marco.

In het nieuws
Marco is in de afgelopen twee jaar al heel wat keren geïnterviewd over het onderwerp duurzaam ondernemen. Interviews kwamen vanuit allerlei hoeken. Dit komt naar Marco’s zeggen voort uit het feit dat het om een vrij uniek verhaal gaat. Er zijn helaas nog heel weinig cafetaria’s die zoveel energie steken in het verduurzamen van hun onderneming.

De gemiddelde consument vindt het bijzonder om te lezen over een cafetaria met grote duurzame ambities. “Ik ben al een aantal jaren bezig het met omarmen en naar buitendragen van duurzaamheid. Sinds ik dit doe haal ik veel meer voldoening uit het vak. Dit komt o.a. doordat je weggaat van de geijkte paden, ontdekt wat daarbuiten mogelijk is en veel nieuwe inzichten en ervaring opdoet.”- aldus Marco.

Tafel voedselverspilling voor horeca-ondernemers
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er een tafel opgezet kan worden met cafetaria-ondernemers, echter lijken er nog niet veel van deze ondernemers zich bezig te houden met duurzaamheid. Daarom oppert Marco het idee om een tafel met horeca-ondernemers op te richten waarbij het onderwerp voedselverspilling bijvoorbeeld op tafel gelegd kan worden. Het is een belangrijk item, iets dat alle horeca-ondernemers verbindt. Het kan een aanjager zijn om over duurzaamheid te praten.

Marco: “Het is van groot belang dat we elkaar als medestanders zien in plaats van concurrenten. Mogelijk is het onderwerp voedselverspilling het opstapje om met andere bedrijven in gesprek te komen over duurzame ontwikkelingen binnen ons vakgebied.”

Van concurrent naar medestanders
Heel veel horeca-ondernemers blijven in hun eigen gebied zitten. Ze voelen niet de behoefte om kennis en ervaringen uit te wisselen. Veel van dit soort bedrijven denken te weten hoe het in elkaar zit. Maar is dat ook werkelijk het geval? Marco: “De supermarkt veegt ons, horeca, van de kaart. Ze zijn open op zondag en nu zelfs ook in de avonduren. Daar hebben wij last van! Het is dan ook van belang dat we de ogen niet sluiten, leren van de supermarkten en kijken wat we zelf kunnen oppakken. Noorden Duurzaam kan hierbij de verbindende factor zijn, zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat de wereld er een stuk beter uit gaat zien.”

Bekijk het profiel van Cafetaria Friet van Piet: http://www.noordenduurzaam.nl/cafetaria-friet-van-piet

 

Eerste verpakkingsvrije winkel in Groningen

Introtekst: 
Vanaf april 2015 vestigt de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland zich in Groningen. In deze winkel worden biologische producten verkocht van biologische boeren uit de regio.
Hoofdtekst: 

Uit de Groningen Internet Courant van vandaag: “Ondernemers en oprichters van Opgeweckt Noord Dorothea Piek en Tonny Straatman vinden het erg belangrijk om lekker en biologisch te eten, maar ook duurzaam te ondernemen. De producten in de winkel worden daarom zonder verpakking aangeboden. Dit betekent dat iedereen de hoeveelheid kan kopen die hij nodig heeft of het een theelepel is of benodigdheden voor een kerstfeest. De verpakkingen kunnen de klanten zelf meenemen of kunnen bij de kassa worden gekocht. Op deze manier kan het voedseloverschot teruggedrongen worden en de afvalberg worden verkleind.”

De winkel wordt gevestigd aan de A-straat 16 in Groningen.

In Utrecht komt ook een verpakkingsvrije winkel, Bag&Buy. Die opent naar verwachting in de zomer van 2015. Voor beide winkels loopt een crowdfunding actie.

Lees het hele artikel op GIC:

 

Duurzaam aanbesteden mag van Europese rechter

Introtekst: 
Lokale overheden mogen sociale en duurzaamheidseisen stellen in hun aanbestedingsprocedure. Het Europees Hof van Justitie deed donderdag uitspraak in een zaak die Douwe Egberts aanspande tegen de provincie Noord-Holland. De provincie wilde graag eerlijke koffie serveren en nam dat op in haar voorwaarden voor een nieuwe leverancier. Europarlementariër Judith Sargentini is blij met de uitspraak omdat nu duidelijk is dat lokale overheden extra eisen mogen stellen aan de inkoop van bijvoorbeeld koffie of kantoormeubilair.
Hoofdtekst: 

Overheden kunnen hun eigen principes voor hun inkoopbeleid te formuleren. Denk bijvoorbeeld aan aan een minimumprijs voor boeren, het uitsluiten van kinderarbeid of het voorkomen van vervuilende pesticide. Lokale overheden kunnen met hun grote inkoopkracht de eerlijke handel in de wereld bevorderen. Als de vraag naar fair trade koffie toeneemt, krijgen meer boeren een eerlijk inkomen en stimuleert het de handelsondernemingen om meer sociale criteria in te stellen.

Lees verder op:

 

Groningen blijft “fairtrade gemeente”

Introtekst: 
Groningen mag zich voor het vierde jaar op rij een “Fairtrade Gemeente” noemen. Een jury onder leiding van voormalig minister Jan Pronk vindt dat Groningen de titel mag blijven dragen.
Hoofdtekst: 

De stad is erg actief met het oproepen van onderwijsinstellingen, horeca, bedrijven en organisaties om mee te doen aan fairtrade acvititeiten. Ook de Hanzehogeschool houdt zich er nu mee bezig.

 
Socials