| Transitieatlas | Niet ingelogd | Nieuw account | Inloggen

intro

Mirjam Pruis is interim-directeur van StoereVrouwen, een netwerk van bewuste shoppers. Vanuit het netwerk wordt geïnspireerd, gelijkgestemden worden samengebracht én er worden tips gegeven, dit alles omtrent het thema bewust shoppen. Daarnaast worden bedrijven gemotiveerd om serieuze stappen te zetten in hun MVO-beleid.

body

Stichting StoereVrouwen
StoereVrouwen is een stichting die bijna 10 jaar bestaat. Met verscheidene campagnes - zoals de Groene Sint campagne, Strip for Fair Fashion en Fair Valentine - heeft StoereVrouwen belangrijke duurzame thema’s onder de aandacht gebracht bij consumenten en in de media. Zo waren ze o.a. te zien in Kassa, EenVandaag, PowNews en in diverse landelijke en regionale dagbladen. Ook hebben ze samengewerkt met bekende Nederlanders, waaronder; Katja Schuurman (Fair Valentine, 2014), Giel Beelen (Fair Valentine, 2013) en Victoria Koblenko (Strip for Fair Fashion, 2012).

De missie van het netwerk luidt als volgt: “Change the world shopping!”. Mirjam: “Nadenken over wat je wel of juist niet koopt, waar en door wie een product gemaakt is en daarmee je stem laten horen met je portemonnee. We love bio, fair, eco, vintage, DIY, recycling, ruilen en MVO!”. Sinds 2013 wordt de organisatie gerund door Bureau StoereZaken, een sociale onderneming die vanuit het netwerk is ontstaan.

Duurzaam communicatiebureau
StoereZaken is een communicatiebureau gericht op duurzame thema’s. Het team bestaat uit acht partners met elk hun eigen expertise. Hierdoor is er kennis en ervaring op het gebied van zakelijk management, relatiebeheer en netwerken, creatieve concepten, campagne voeren, communicatie en PR, tekstschrijven, grafische vormgeving, project- en eventmanagement. Mirjam: “Wij onderscheiden ons door creativiteit, een dosis lef en het netwerk aan StoereVrouwen, bestaande uit ruim 1800 wereldverbeteraars die we in kunnen zetten voor offline en online acties.” Met verrassend frisse campagnes en acties weten zij een groot mediabereik neer te zetten.

Enthousiasmeren voor verduurzaming
In de afgelopen jaren heeft Stoerevrouwen al veel verschillende bedrijven aangezet tot verduurzaming. In 2012 ontvingen de directeuren van alle grote supermarkten een “StoereVrouwen-kalender”. 12 StoereVrouwen gingen hiervoor in verleidelijke pose op de foto met elke maand een specifiek seizoensgebonden Fairtrade of biologisch product. Deze 12 ‘muzes’ zijn hierna serieus in gesprek gegaan om mee te denken over het verduurzamen van het assortiment.

Ook heeft StoereVrouwen - op de eindejaarsborrel van een groot energiebedrijf met een groep StoereVrouwen - een dynamisch gedicht voorgedragen waarin de duurzame bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar werden belicht en een aantal ‘groene’ werknemers in het zonnetje werden gezet. Dit heeft tot veel energie en motivatie geleid bij de medewerkers om ook het komende jaar flink aan de slag te gaan met de MVO-plannen.

Stap voor stap het MVO-beleid uitbouwen
StoereVrouwen voert ludieke, sprankelende campagnes uit en richt zich daarnaast op de kleine stappen die gemakkelijk intern kunnen worden gezet. Want hoe kun je een geloofwaardig MVO-beleid voeren als je zelf geen biologische of Fairtrade producten inkoopt, niet dubbelzijdig print of medewerkers overal met de auto naartoe gaan? Mirjam: “Wanneer bedrijven moeite hebben met het internaliseren van MVO-beleid, kunnen wij helpen met het zetten van de eerste concrete stappen. Vaak zijn deze stappen een aanzet voor grotere plannen op MVO-gebied en ook dan kunnen wij ondersteunen door middel van frisse communicatie en campagnes.”

Thematafel Fair Trade Noord-Nederland
Op uitnodiging van de tafelbegeleider is Mirjam is lid geworden van de Fair Trade Tafel. “Ik kende al een aantal andere deelnemers vanuit eerdere samenwerkingen en vind het prettig om nu een plek te hebben om samen te werken en onze plannen en ideeën tot stand te brengen.” Mirjam vertelt dat er aan deze tafel al veel leuke ideeën aan de orde gekomen waar StoereVrouwen een mooie rol bij kan spelen. Daarnaast staat ze er open voor om in gesprek te gaan met andere tafels en organisaties om bij te dragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen.

StoereVrouwen is lid geworden van Noorden Duurzaam om haar kracht en expertise ook in het Noorden van het land in te kunnen zetten. Mirjam: “Ik woon zelf in Groningen en merk dat veel landelijke organisaties zich specifiek richten op de Randstad. Tegelijkertijd wordt er regionaal veel georganiseerd op het gebied van MVO. Wij kunnen zorgen voor verbinding.”

Links naar ThemaTafel, Profiel StoereVrouwen en Mirjam Pruis.

 
Socials