| 1 | | | | Er is onvoldoende duidelijkheid over wat duurzaam gebruik van asfalt is Onvoldoende is bekend over voor- en nadelen van bijvoorbeeld gebruik van PR materiaal, lage temperatuurasfalt, gemodificeerd bitumen als ze met elkaar worden vergeleken. | |
| 2 | | | | Bij deklagen wordt weinig gebruik PR bitumen toegestaan Deklagen worden vaak precies voorgeschreven. Dit geeft weinig ruimtew voor innovatie en gebruik PR bitumen. | |
| 3 | | | | gemodificeerd bitumen is moeilijker opnieuw te gebruiken Door de vele verschillende bitumenrecepten en daarbij behorende eigenschappen is het lastiger opnieuw te gebruiken | |
| 4 | | | | Te weinig gebruik van lage temperatuur asfalt Lage temperatuur asfalt wordt nog weinig gebruikt. Hier is met een juiste afstemming binnen de keten veel milieuwinst te behalen | |
| 5 | | | | Onduidelijkheid over de eindbestemming van verontreinigd asfalt Verontreinigd asfalt moet thermisch gereinigd worden. Vaak is onduidelijk waar het blijft. Soms wordt er veel kilometers mee gereden. Soms wordt het zelfs opnieuw gebruikt (in het buitenland). | |
| 6 | | | | Weinig selectieve sloop van asfalt Selectief slopen om verschillende kwaliteitsniveau's van asfalt te scheiden is kostbaar door de onderzoekskosten en onderzoek kost bovendien veel tijd (Type test ong. €15.000 en duurt 3 maanden). Opbouw die in oorspronkelijke opdracht beschreven staat raakt vaak verloren. Grondradar kan ook ingezet worden. Dit moet al voor teer. | |
| 7 | | | | Schoon bitumineus dakafval wordt verwerkt als verontreinigd dakafval Als bij bitumineus dakafval bij sloop niet wordt vastgesteld of het schoon of vervuild is, gaat het de weg van verontreinigd dakafval en wordt het thermisch gereinigd. | |
| 8 | | | | Capaciteit asfaltcentrales beperkt de diversiteit van asfaltproductie Beperkte opslagcapaciteit van asfaltcentrales maakt het moeilijk om met allerlei verschillende kwaliteiten PR te werken en allerlei verschillende mengsels te produceren | |
| 9 | | | | Er is onduidelijkheid over de geschiktheid van recycled (schoon) dakbitumen voor de wegenbouw Het afgelopen decennium is veel met het gebruik van dakbitumen in wegen geëxpirimenteerd. Dit betrof zowel nieuw dakbitumen (nooit op een dak gelegen) als recycled, maar schoon, dakbitumen. Resultaten zijn onvoldoende gecommuniceerd naar opdrachtgevers | |
| 10 | | | | Teer blijft vaak liggen in de wegfundering Vanwege de hoge kosten om teer uit de keten te krijgen, wordt teerhoudende wegfundatie vaak niet aangepakt. | |
| 11 | | | | Monitoring van proefprojecten kan beter Monitoring van langlopende (europese) projecten laat vaak te wensen over door verloop van specialisten of gebrekkige overdracht. | |
| 12 | | | | Er wordt te veel met asfalt gereden door de eigendomsstructuur van asfaltcentrales wordt veel met asfalt gereden. Dit is vanuit zowel vanuit kwaliteitsoogpunt, als vanuit duurzaamheidsoogpunt niet wenselijk. | |
| 13 | | | | Weinig ruimte voor wegenbouwers in aanbestedingstrajecten Door meer verantwoordelijkheid bij de wegenbouwers neer te leggen, kunnen slimme combinaties worden gemaakt in werkzaamheden en materiaalgebruik. Daarvoor zijn nieuwe aanbestedingsvormen zoals op basis van Best Value Performance nodig. | |
| 14 | | | | Onvoldoende PR bitumen aanwezig in Noord Nederland Momenteel wordt PR bitumen aangevoerd vanuit de rest van Nederland. doorgaans hebben centrales voldoende ruimte om het op te slaan. | |