De helft van de Nederlanders meent dat de uitstoot van broeikasgassen verminderd moet worden. Dat blijkt uit het nieuwe Duurzaamheidskompas. Het Duurzaamheidskompas geeft aan welke kant het opgaat met de publieke opinie over duurzaamheidsaspecten. Driemaal per jaar biedt het onderzoek inzicht en nieuwe inspiratie om duurzame beleidskeuzes te maken. Market Response voert het onderzoek online uit. Uit de derde editie, die pas is verschenen, blijkt dat 52 procent van de Nederlanders meent dat CO2-uitstoot de oorzaak is van de opwarming van de aarde. De helft van de respondenten vindt het belangrijk dat bedrijven hen informeren over de CO2-footprint van producten. 90 procent wil dat de informatie op de verpakking staat. Men wil op het moment van aankoop kunnen kiezen voor alternatieven met een lagere footprint. 33 procent hecht groot belang aan informatieverstrekking via televisiecommercials en 20 procent wil dat relevante informatie staat op de website van de fabrikant. De onderzoekers geven aan dat het Carbon Trust Logo een prima middel is om de consument te informeren. Het label is in 2007 in Engeland geïntroduceerd, maar in Nederland nog weinig bekend. (Bron: Milieu, nr. 4, 2010).
Introtekst:
De helft van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven hen informeren over de CO2-footprint van producten. 90 procent wil dat de informatie op de verpakking staat. Men wil op het moment van aankoop kunnen kiezen voor alternatieven met een lagere footprint.
Hoofdtekst: