body
Een van de aardgasbussen is vandaag gepresenteerd door gedeputeerde Johannes Kramer, directeur Arriva Anne Hettinga en verkeerswethouder Thea Koster.
Gedeputeerde Johannes Kramer: “Aardgas is de eerste stap. We willen op termijn overstappen op groen gas, zodat het Frysk Ferfier nog duurzamer wordt.”
Directeur Arriva, Anne Hettinga: “Met de ingebruikname van de op gas rijdende busvloot in Leeuwarden geven we een kwaliteitsimpuls aan het Frysk openbaar vervoer. Hiermee leveren we een bijdrage aan duurzaamheid in de provincie. Geluidsarm en CO²-uitstoot is zeker in de stad een geweldige stap voorwaarts.
Verkeerswethouder Thea Koster: “Groot voordeel van de aardgasbussen is dat de uitstoot vermindert, waardoor de leefbaarheid in de binnenstad, Prins Hendrikstraat en Wilhelminaplein wordt vergroot.”
Rijden op aardgas is schoner, stiller en voordeliger dan rijden op benzine of diesel. Het draagt bij aan een betere luchtkwaliteit en een beter klimaat. Het is de meest schone fossiele brandstof. Er rijden al meer aardgasbussen in Fryslân. Ameland heeft in 2010 vier aardgasbussen en een vulpunt gekregen. In Zuidoost-Fryslân rijdt Qbuzz met zeven aardgasbussen.
Technische aspecten
De bussen hebben hetzelfde uiterlijk als de andere bussen van Arriva. Ze zijn alleen wat hoger vanwege de brandstoftank op het dak. De actieradius van de bussen is ±400 km en de uitstoot is hetzelfde als die van een Euro 6 motor. Daarbij heeft de bus ook bijna geen roetuitstoot en is stiller dan een bus die op diesel rijdt. De aardgasbus heeft namelijk een ander verbrandingsproces dan een dieselbus. De motor maakt ook minder geluid, doordat de motor dwars achterin is geplaatst.