body
De gekochte CO2-rechten zijn voor Oosterhof Holman niet verhandelbaar. De plechtigheid, waarbij de wegenbouwer uit handen van Hartlief een certificaat voor de rechten kreeg, was dan ook van grote symbolische waarde. Er zijn namelijk regels aan de vrijwillige CO2-markt verbonden die voorschrijven dat de rechten alleen mogen worden verkocht als een project, zoals de mestvergister, niet van de grond komt zonder die verkoop. Dat is bij Hartlief niet het geval, hoewel de vergister al jaren draait en rendabel is.
Het wagenpark van Oosterhof Holman, bestaande uit vrachtwagens, wegenbouwmateriaal en bestelauto’s, verbruikt per jaar ongeveer 1,3 miljoen diesel. Dat staat gelijk aan een uitstoot van circa 3500 ton CO2. De wegenbouwer kocht voor 5858 ton CO2-rechten van Hartlief.
Desondanks investeerde Oosterhof Holman voor een bedrag van 30.000 euro in de mestvergister. Onder andere de certificaat- en jaarlijkse controlekosten worden voor de rekening genomen. Met de investering hoopt de wegenbouwer dat de markt voor vrijwillige handel in CO2-rechten weer los komt. Het wil daarin graag een voorloper zijn. Bovendien is het bedrijf actief in het bouwen van mestvergisters. Zodra meerdere bedrijven dit voorbeeld gaan volgen, wordt het tevens interessant voor tegenpartijen om een mestvergister aan te schaffen. Uiteindelijk moet een nieuwe geldstroom op gang komen voor groene energieprojecten.