Transitiecampagne | Autolab/LCA Leerplaatsen | |||||||||||||||||||||
Kengegevens | ||||||||||||||||||||||
In het kort | Bevorderen van inpassing van methoden voor life cycle analysis in de onderwijscurricula in de regio, gericht op bewustwording, beroepskwalificaties en onderzoek rond duurzame mobiliteit. | |||||||||||||||||||||
Werkgebied | Noord-Nederland | |||||||||||||||||||||
Start | 2014 | |||||||||||||||||||||
Gereed | ||||||||||||||||||||||
Status | Gestopt. | |||||||||||||||||||||
Beheer | Redactioneel | |||||||||||||||||||||
Beschrijving | ||||||||||||||||||||||
[img_assist|nid=2532|title=|desc=|link=none|align=right|width=220]In de Autoborg zal een auto volledig gedemonteerd en uitgestald worden. Alle onderdelen worden onderworpen aan een onderzoek van herkomst/productie en cradle to cradle/recycling. Per onderdeel wordt door studenten aan de hand van een LCA-methode een vergelijk gemaakt met een nader te bepalen aantal merken. Dit zal worden aangevuld met duurzame alternatieve oplossingen. Over het gehele project zal uitvoerig gecommuniceerd worden naar o.a. de media met behulp van film materiaal, doelen en onderzoeken. Op de juiste momenten worden bij alle stappen in het project experts (partners) gekoppeld aan studenten. Zowel in het voortraject (team samenstelling, marketing, opstellen business/werkplan) als in de uitvoering (technische realisatie, onderzoek, begeleiding) en in het vervolg traject. De partners in het project zullen gevraagd worden voor input van kennis en/of tijd en de welwillendheid om hierin op hun vakgebied samen te werken met studenten (HBO/WO/MBO).
Het project is een gezamenlijk initiatief van een aantal netwerken. Sommige daarvan zijn bestaande netwerken in de regio, andere zijn nieuwe netwerken die in het verband van Noorden Duurzaam in de initiatieffase van dit project worden ingesteld:
Life cycle analysis (LCA) is een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de hele levenscyclus, dat wil zeggen: winning van de benodigde grondstoffen, productie, transport, gebruik en afvalverwerking. Het maken van LCA's ten behoeve van bijvoorbeeld duurzaam ontwerpen, ketentransparantie of productvergelijking neemt toe en professionaliseert, is internationaal genormeerd (ISO 14040) en wordt als commerciële dienst aangeboden. In het onderwijs is het echter nog geen gemeengoed. Dat is problematisch vanwege de gewenste aansluiting met het beroepenveld, en omdat hierdoor kansen voor bewustwording in het onderwijs gemist worden. In het project zal gebruik worden gemaakt van het onderwijspakket van EcoChain. Ecochain is een dienstverlener op gebied van LCA. Een centraal element in hun dienstverlening is een website waarop producenten in een afgeschermde kunnen inloggen. Ze registreren daar stuklijsten van hun producten en LCA-gegevens per onderdeel, volgens een stramien. De software calculeert LCA-indexgetallen en kan deze toegankelijk maken voor toeleveranciers en afnemers, ten behoeve van ketentransparantie. Onderdeel van het onderwijspakket is een kostenloze studentomgeving. Dat stelt onderwijsinstellingen in staat om studenten te laten kennismaken met moderne werkwijzen voor LCA die in de industrie (onder andere bij Philips) inmiddels voet aan de grond krijgen. Vanwege de omvang en diversiteit en van zowel het onderwijswerkveld in de regio als de betrokken branches in het bedrijfsleven, en vanwege de zelfstandigheid en het groeiende duurzaamheidsbewustzijn van alle partijen hierin wordt hierbij gekozen voor de werkvorm van een 'sneeuwbalproject'. Dat houdt in a) een proefproject dat zo ontworpen is dat het voor rechtstreeks betrokkenen voordelig is, dat enkele malen herhaald wordt, dat goed gedocumenteerd is en open source gepubliceerd wordt en b) ondersteuning van zelfstandige afgeleide projecten en ontwikkeling van een community of practice rond de projectvorm. Deze benadering maakt het bovendien iteraties en een groeipad mogelijk en beheersbaar, en kan bijdragen aan permanente samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. De meetbare opbrengst van het project omvat zodoende:
| ||||||||||||||||||||||
Organisatie | ||||||||||||||||||||||
Initiatiefnemers | ||||||||||||||||||||||
Tafels |
|